شيوه اي جديد و علمي براي ترك سيگار


 

نويسنده:‌ فرشته احكامي




 
يكي از جديدترين شيوه هاي ترك سيگار‌، استفاده از برچسب هاي نيكوتين دار است. تحقيقات نشان مي دهد رساندن نيكوتين به بدن با شيوه اي غير از سيگار كشيدن،‌ روشي است كه شما را در ترك سيگار كمك مي كند. نيكوتين به دليل اثر رواني خوشايندي كه از خود ايجاد مي كند و دادن حال و هواي مطبوع به شخص،‌ اثر اعتياد آوري دارد. از آن جا كه شخص سيگاري به مرور زمان به نيكوتين عادت مي كند، ‌تدريجاً مصرف روزانه سيگار خود را بالا برده تا اينكه به آن اعتياد مي كند و بدين ترتيب ترك نيكوتين توسط شخص سيگاري،‌ هم صدمات روحي براي او به همراه دارد و هم صدمات جسمي. زيرا سطح هوشياري او كاهش يافته و باعث بي تحركي در فرد سيگاري مي شود. رفتارهاي اجتماعي اين افراد نيز با ترك سيگار،‌ مورد آسيب قرار مي گيرد. مثلاً حساسيت و زودرنجي از جمله عوارض آن هستند. محققان روشي جديد براي ترك سيگار ابداع كرده اند كه درآن موادي استفاده مي شود كه حاوي نيكوتين بوده و بدن اين كه شخص از سيگار استفاده كند،‌ مقدار كمي نيكوتين وارد بدن او مي شود. يكي از اين راهكارهاي استفاده از برچسب هاي نيكوتين دار است.
برچسب هاي پوستي نيكوتين براي اولين بار از سال 1992 در ايالات متحده مورد استفاده قرار گرفت. روش معمول استفاده از اين برچسب ها به اين صورت است كه فرد سيگاري هر روز يك برچسب جديد را بر روي نواحي متفاوت كه خشك،‌ تميز و بدون مو باشند، قرار مي دهند. معمولاً برچسب ها بر قسمت هاي بالاي قفسه سينه،‌ بازو و يا ران قرار مي دهند. اين برچسب بسته به نوع فرآورده مورد استفاده براي حدود 16 تا 24 ساعت بر روي پوست قرار مي گيرد.
معمولاً پس از هر دو هفته استفاده از اين نوع برچسب،‌ برچسبي با ميزان نيكوتين كمتر جايگزين آن مي شود و اين رويه براي شش تا 20 هفته ادامه پيدا مي كند. استفاده از برچسب هاي نيكوتيني عوارض جانبي چندان شايعي ندارد و گاهاً‌ ممكن است فرد دچار سرگيجه،‌ استفراغ و قرمزي پوست در محل استفاده از برچسب شود.
اين برچسب هاي پوستي مقدار كم اما مداومي از نيكوتين را وارد بدن مي كنند كه به ميل سيگار كشيدن غلبه مي كند و البته خطر اين كه شخص سيگاري به جاي اعتياد به سيگار به اين برچسب ها اعتياد پيدا كند، بسيار كم است زيرا مقدار نيكوتيني كه توسط اين چسب ها وارد بدن مي شود،‌ كنترل شده است و از سوي ديگر نيكوتين آن،‌ برعكس سيگار به صورت آرام از طريق پوست وارد دستگاه گردش خون مي شود و ميزان ورود آن به بدن،‌ خارج از كنترل شخص سيگاري است.
منبع: پيام پزشک شماره 48